Leta i den här bloggen

måndag 18 oktober 2010

Mitt självförtroende

Många som träffar mig idag tycker jag är en social person med bra självförtroende.
Men så har det inte alltid varit, så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

I femman blev jag helt plötsligt mobbad, de kallade mig flodhäst, äcklig, fetto, tjockis och gjorde sig allmänt lustiga över min vikt och mitt utseende. Jag kände mig helt ras; jag hade nästan aldrig blivit retad för någonting innan. Skolan blev mitt egna personliga helvete och lärarna gjorde ingenting.

På grund av denna jobbiga period så slöt jag mig väldigt mycket och höll för mig själv, svarade nästan aldrig på tilltal. Jag började bli orolig för mitt utseende också, att jag var tjock. Jag gjorde hundra situps varje morgon och kväll, jag stod ständigt framför spegeln och drog mig i magen, höll in magen och kollade på sidan hur det skulle se ut om jag var smalare.

länk till bild

En dag vände det dock.
En av mobbarna flög på min kompis, tog stryptag och började skrika på henne.
Hon blev jätterädd och jag blev exploderade av undertryckt ilska.
Jag ryckte ifrån honom från min kompis, och slängde honom in i väggen så hårt jag orkade och så tryckte jag upp honom mot väggen och sa åt honom att han fan inte skulle röra mig eller mina kompisar någonsin igen.

Han stod och grät och vågade inte se på mig; han var så fruktansvärt rädd och då förstod jag.
Han är inte bättre än mig, han är inte tuffare än mig, han är inte starkare än mig.
Hur kunde jag vara rädd för den här lilla skiten? Han var lika rädd och osäker som jag!
Vi kom överens att aldrig mer prata med varandra.
Mobbandet slutade både för mig och mina kompisar och vi kunde leva i fred.

länk till bild


Den dagen växte jag inuti; och idag finns det inget bättre än att gå till skolan och träffa nya människor och vara med mina kompisar. Den lilla perioden som jag blev mobbad gjorde mig stark och det stärkte mitt självförtroende. Jag har kämpat med min utseendefixering och idag är jag nöjd med mig själv och tycker att jag faktiskt ser bra ut!

Hur töntigt det än låter men efter regn kommer solsken, så om du som läser detta blir mobbad eller retad i skolan:
Tala med någon som du kan lita på, en vuxen som lyssnar eller en kompis. Ge dig inte förrän någon gör något, detta ska ta slut, du ska inte tolerera att bli nedtryckt!
Och tänk på att det kommer bli bättre och att förmodligen är den som mobbar dig mycket räddare och osäkrare än vad du är.
Du är mycket starkare än dem!


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet snygging! Vågar jag mig på att skriva något om vad jag vart med om... Får ta en funderare på detta! Starkt av dej!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle också velat få ur mig min undertryckta ilska då när det hände. Istället, ca 10 år senare, känner jag mig ibland förbannad och fantiserar om att idioter/mobbare ska hoppa på mig så jag får slå dom. Det har hänt en gång och herregud vad bra det kändes efteråt.

    SvaraRadera