Leta i den här bloggen

tisdag 19 oktober 2010

Hur får man ett självförtronde?

Som liten var jag väldigt utsatt, precis som Julia har berättat om här i bloggen. Jag har dock inte modet att berätta om vad, men däremot kan jag berätta hur jag bekämpade det och fick det att sluta. Det hade gått så långt så jag hade ätstörningar. Jag trodde på allt som hette BMI och mäta midjan. När det visade 100 cm kring midjan blev jag panikslagen och slutade äta. Vad jag inte visste var hur fel jag gjort när jag mätte. I dagens läge vet jag att jag inte hade något att oroa mig över, trots allas kommentarer. Men såpass långt så det ledde till anorexia gick det inte. För jag insåg själv vart jag började komma, och dit ville jag inte. Jag ville inte visa mig svag, och kom därför på vad som behövdes efter många tårfyllda nätter.
Kampsport.
Jag kommer aldrig ångra att jag började i karate. Efter första lektionen var jag såld, och kunde inte bärga mig inför nästa. Jag fick sakta tillbaka min kraft, och en dag tog jag ingen skit längre. Jag slogs aldrig tillbaka, då det inte var syftet med att jag började i karate. Men jag visste hur slag skulle tas och kunde stänga av när någon uttryckte sig fel. Mitt självförtroende ökade och jag blev en helt annan människa!


Alla kanske inte blir sålda på just karate, som jag blev. Men det finns alltid ett spår tillbaka till den man är, och ibland kan man behöva lite hjälp på traven för att våga hitta dit och stå upp för sig själv. För mig gjorde kampsporten att jag vågade, för en annan finns det säkerligen en sport, en vän, en lärare eller någon annan hobby som gör att du kan stå rak i ryggen och inte ta emot något du inte förtjänar!

Behöver jag nämna att låten Fighter-Christina Aguilera var den låt jag lyssnade på 20 gånger om dagen?

Sträck på dig, fundera på vad du ska lägga din energi på och ta inte någon annans skit bara för Den personen är den med dåligt självförtroende!

Kram Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar