Leta i den här bloggen

torsdag 21 oktober 2010

Bekämpa dina finnar - del 1!

Acne, finnar, pormaskar, plitor...
Det är förmodligen inte bara jag som fylls med fasa när man läser dessa ord. Och de kommer i den åldern då du verkligen bara vill vara fin och fräsch.
Är detta gud ondskefulla plan, har vi drabbats av böldpest, kommer jorden gå under nu?
Frågorna är många så jag tänkte presentera lite "att tänka på" vid acneproblem eller enstaka finnar.
länk till bild




4 saker du kan göra för bättre hy

Rengöring och återfuktning! 
1. Rengöringmjölk, lotion eller skum
Det finns flera sorter, men detta tar bort smuts och fett i ditt ansikte. Öppnar dessutom dina porer.

2. Ansiktsvatten.
Detta tar bort ytterligare smuts och fett och stänger dina porer så inte mer smuts kan komma in.

3. Dagcreme eller nattcreme.
Nu smörjer du in huden med en kräm som är anpassad för huden i ansiktet. Din hud smörjs in och huden behöver inte producera så mycket talg = inga finnar!
Nattcreme är alltid bra men särskilt bra nu på vintern när många av oss blir väldigt torra!



Peeling & Ansiktsmask
1. Peela ditt ansikte.
Detta tar bort döda hudceller som kan täppa igen dina porer. Du kan köpa i affären eller göra en egen peeling med socker+olja.

2. Lägg på en ansiktsmask som är anpassad efter din hudtyp
Så här på vintern är det skönt för huden att få en återfuktande mask.

Drick vatten!
Du bör dricka 1,5 - 2 liter per dag. Detta rensar kroppen och gör inte bara ditt ansikte renare utan kan minska mörka ringar under ögonen och ta bort huvudvärk.

Varierad kost
Äter du inte en bra och varierad kost påverkad detta din hy väldigt mycket!
Man kan uppsöka t.ex skolsköterska eller läkare för att få veta hur du ska äta rätt.




Tips på bra hudvårsserier:
Aco - Finns på apoteket för för normal, torr och fet hy.
Neutrogena - Bra för dig med lite fetare hy och lite mer acne.

Någon serie som ni läsare tycker är bra?
Säg till så lägger jag till det på listan!



I nästa inlägg kommer jag med lite mer specifika tips och tricks för er med acne!


Ha en fortsatt bra kväll
Kram Julia!

1 kommentar:

  1. sv: haha, det gör han/hon säkert!!

    själv har jag aldrig haft problem med finnar osv, vilket är otroligt skönt. får jag någon, så låter jag den vara , vilet tydligen ska vara bra. orkar inte bry mig liksom haha

    SvaraRadera