Leta i den här bloggen

fredag 15 oktober 2010

Mina tandställningar!

Hej!
 Som ni vet har Sandra tandställning. Jag, Julia, har också haft det!
Eller, ja. Jag har fortfarande.

Men mitt ”fel” var lite annorlunda. Tänderna var endast fula, rent ut sagt, men de var inget problem när man tuggade eller så. När jag log så såg man bara skeva tänder och framförallt mina hemska huggtänder! 
Det var inte så kul när man gick på fest och fick kommentarer för att vara en vampyr; så när jag fick frågan om jag ville ha tandställning när jag gick i nian så tackade jag ja!
charmerande bild, jag vet!

Gillar näsborren där

Jag hade en vanlig enkel räls.
Och jag hade den endast i ett år, så 16:e september detta året så blev jag av med den.
Jag hade en liten glugg så jag hade på en liten plastkedja runt tandställningen som inte syntes.
Dock blev den gul efter några dagar, för maten färgade av sig -.-




Och så här ser tänderna ut nu!

Precis kommit från tandläkaren, lycklig som få!

Och som jag sa så har jag en tandställning fortfarande, denna har jag i tre månader, dag och natt, för att tänderna skall stabilisera sig. Sedan skall jag bara ha den på nätterna. Denna syns knappt.

Jag får kämpa för att den skall synas


Man tar ut den när man skall äta och så och den känns knappt. Ibland så läpsar jag men inget som någon märker, förutom mina närmsta vänner. Fråga Sandra bara, ibland hör man inte alls vad jag säger, haha!
Illrosa med fjäril på. Jag är lite töntig :)


Min upplevelse av att ha tandställning.
I början tyckte jag det var jobbigt att ha läppen över rälsen, men den töjer sig senare och anpassar sig. Första dagarna kunde jag inte äta, det gjorde ont och jag trodde rälsen skulle lossna, haha.
Efter den perioden på ungefär två veckor så gjorde det inte ont, jag tänkte inte på att jag hade den och den bara fanns där. 
Det som jag irriterat mig mest på var när man åt; man hamstrade. Ja alltså, maten fastnade upp i kinderna och man fick peta ner maten.
Men jag hade nästan aldrig ont, och jag tog aldrig tabletter för smärtan.

Tips och tricks.
- Det är bra och känns bra att ha med sig tandkräm och tandborste till skolan och borsta efter lunchen. Inte kul att sitta där och le med blomkål i tandställningen.
- Tuggummi går absolut att äta och känns också fräscht och bra.
- Bete dig som vanligt; dölj inte din tandställning. Om du är som vanligt så tänker inte folk på att du har en tandställning oftast; eller så känns det naturligt för dem med.
Om du döljer för att det är jobbigt, kanske det blir ännu jobbigare när folk faktiskt upptäcker att du har något i munnen!

4 kommentarer:

  1. sv: åh tack så mycket! de värmer :)

    SvaraRadera
  2. svar: tack så mycket :)
    Allt bra med dig idag?

    SvaraRadera
  3. VIlket bra projektarbete ni har! Jag hade med tandställning i typ tre år men nu är tänderna jättefina :) det är bara att le och vara stolt!

    SvaraRadera