Leta i den här bloggen

onsdag 22 september 2010

Töntigt?

Jag tänkte dela med mig av något jag håller på att gå igenom och ska göra fram till 20 års ålder. Jag har snart haft min tandställning (räls) i ett år. Så i sammanfattning kommer jag ha den i ca. 2 och ett halvt år!

Tandställning
är något som tynger självförtroendet något enormt! Man intalar sig själv och får hela tiden höra att resultatet efteråt kommer bli super fint. Men väntan dit är grymt jobbig. Det man får stå ut med,  man måste besöka tandläkaren var tredje månad och lida av känslan när tänderna regleras och av att få skav med blodiga sår i munnen. Har man tandställning så sätts man automatiskt i ett fack!

När man får förfrågan av tandläkaren så väljer man att tacka ja till den, det för att inte någon ska kunna kolla ner på dig och påpeka att man har snea eller glesa tänder.
I mitt fall har jag inte tandställning av dem skälen alls. Jag hade inge val. Jag fick utföra en operation för att få ner min tand som inte längre hade någon kraft till att växa. Jag trodde att jag var väldigt onormal men har fått reda på att jag är absolut inte ensam om detta.

Operationen gick till så att jag fick lokalbedövning sedan skar dem upp vid gluggen jag då hade. Där leta upp tanden som fanns uppe i tandköttet. När dem väl hittat den limmade dem på en ögla och satte fast en äkta guld kedja som dem sedan drog ner och fäste i tandställningen. Efter det har jag vart på besök och spänt den för att tanden ska dras ner. Ingen skön känsla!

Jag har fått stått ut med mycket, men är otroligt glad att jag kommer kunna få ett ”normalt” leende! Jag är glad att jag har pojkvän och vänner som att han älskar och uppskattar mig precis som jag är även fast jag har tandställning det ger mig ett självförtroende som gör att jag orkar att le.

Ni kommer att få se flera bilder och de på före och under tiden i ett kommande inlägg. Jag tycker att det redan har hänt mycket. Så ska bli kul att se vad ni tycker?

Kram / Sandra

7 kommentarer:

  1. sv; tack så mycket! de är gröna!

    SvaraRadera
  2. sv: Ja men det är skönt att veta att det växer ut igen, så småningom ;)

    SvaraRadera
  3. SV; Ja, den är skitbra,verkligen! Man tror ju att håret ska bli fett av den oljan, men det blir ju verkligen inte det :)
    Vad har du för dig då?

    SvaraRadera
  4. SV: haha numera är jag också en morgontupp :)

    Bra skrivet! Man ska aldrig skämmas eller låta ens självkänsla drabbas på grund av en räls. Du är vacker oavsett :)

    Lots of love/ www.dollys.se

    SvaraRadera
  5. Heheh :) Tack så mycket! SKa vi följas via bloglovin?

    Lots of love/ www.dollys.se

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Nu har jag Dagens Blogg på min blogg just nu!

    Gå in och anmäl dig så får du fler besökare på köpet?

    Mer information hittar du på bloggen!

    Lycka till!

    SvaraRadera