Leta i den här bloggen

tisdag 16 november 2010

Hej!
Vi som driver verklighetsguiden har haft två stressiga veckor med stora prov som har behövt pluggas på. Jag, Julia, har känt att bloggen har blivit lite lidande för min del, men nu så tänkte jag skriva om något som jag känner är ytterst viktigt, särskilt i stressade tider.

Sömn!
Jag vet att vi har redan skrivit lite om detta ämne men tänkte lägga till lite vad sömn faktiskt gör för dig och din kropp!

Minskar din hunger!
Om du sover tillräckligt mycket så känner du dig mindre hungrig.
Det finns ett ämne som utlöses i magen som gör att du känner dig hungrig vid sömnbrist, även ifall din kropp inte kräver mat. Det finns studier på att de som lider av övervikt har ofta problem med sömnen. Därav småätandet antar jag!

Blir smartare!
Eller mer allmänbildad i alla fall:)
När du sover bearbetar din hjärna all information den mottagit under dagen. Därför behövs sömnen för att kunna bearbeta det du till exempel pluggat på, detta leder till att det sätter sig bättre!

Bättre immunförsvar!
Forskning som gjorts på råttor gällande sömn har visat att immunförsvaret och sömn hänger ihop. Råttor som varit vakna alldeles för länge har dött för att deras immunförsvar har kollapsat. Detta gäller också oss människor!

Fräschet!
Något jag tycker är värt att läggas till; känner och ser du inte fräschare ut efter en god natts sömn? Det gör i alla fall jag!



länk

Så hopp i säng alla där ute, låt hjärnan vila ett tag från stress, plugg och annat som kanske är rörigt i era liv. Det skall ialla fall jag göra!
Godnatt:)



länk 1
länk 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar