Leta i den här bloggen

lördag 6 november 2010

Disney - oskuldsfullt?

Hej!
Detta är inte fakta, utan bara mina åsikter och funderingar!

Alla har vi ju sett disney's barnfilmer, eller hur? Skönheten&Odjuret, Törnrosa, Djungelboken, Lejonkungen osv, ni hajjar.
Man tänker ju att dessa är ju barnfilmer, detta är något man kan visa sina barn för det är oskyldiga små sagor. Eller?
Jag tror att Disney är minst lika fula som dagens media som ger oss felaktig bild av hur man skall se ut för att vara lycklig.

Argument 1.
Quasimodo.
Denna kille framställs som den fula som inte får visas.  Esmeralda är den vackra kvinnan som är snäll och hjälper honom.
Quasimodo blir kär i henne, men hon blir ihop med riddaren.
Jag tror det är den enda disneyfilmen där huvudrollerna INTE får varandra i slutet. Varför?
Quasimodo har levt ett hårt liv i isolering och riddaren har förmodligen väldigt många beundrare och har haft möjligheten att göra något bra med sitt liv, vilket han har gjort.
Förtjänar då inte quasimodo att få den tjejen han blir förälskad i? Nä tydligen inte.
För fula får inte vara ihop med vackra. Eller vad menar dom?
Jag tycker de sänder fel signaler!

länk

Argument 2.
Esmeralda i ringaren i notre dame.
Under festivaldagen i staden så dansar hon förföriskt på en scen, bland annat runt en träpåle. Männen blir som galna och kastar pengar på henne.
Kvinnoförnedrande?

Argument 2.
Midjorna och musklerna
Ja, kolla på alla tjejernas midjor, är det normalt?
Och kolla på hur killarna ser ut!
länk
länk



länk
länk
 
länk



Jag är själv ett stort disneyfan, jag älskar till exempel Skönheten&odjuret och Hercules.
Synd att de ger en sån vriden bild!


Ha en bra lördag och ta hand om er!
Kram Julia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar