Leta i den här bloggen

söndag 30 januari 2011

Kommentarerna som knäcker oss.


Jag läste en intressant artikel i cosmopolitan som handlar om de där små elaka kommentarerna som verkligen hänger kvar hela livet och påverkar mer än vad man tror. 

Här har vi en historia av Linn, 24 som exempel:

”När jag var 12 år spelade jag basket, och vid ett tillfälle sa min farfar att jag hade en kraftig benstomme och att den sporten säkert passade mig bra. Han menade självklart det som något bra, men det spädde bara på mina komplex och jag såg länge på mig själv som en bastant tjej. Nu, när jag blivit äldre, har jag äntligen kunnat släppa det där lite grann, men det höll i sig väldigt länge”.


länk

Så, hur undviker vi, konfronterar och bekämpar vi dessa kommentarer?

Attityd

Jag citerar från artikeln:
”Ska du verkligen låta en sarkastisk kommentar lägga en mörk skugga över allt som är fantastiskt med dig?”

Tips: Skriv ner allt, alla kommentarer, komplex och annat du går omkring och bär på och läs upp det för en nära vän. Hon/han behöver inte kommentera det du sagt, utan kanske bara ge dig en lång kram. Det kan vara skönt att läsa upp saker högt för någon, att dela med sig. Oftast gör man bara en höna av en fjäder.



Konfrontera
.
Om du kan, så är det bra om du kan gå tillbaka till den personen som lade den där onödiga kommentaren, och be han/hon förklara sig, utveckla vad de menade och berätta att det var väldigt sårande.

Elizabeth Gunnarsson som är med i artikeln menar att detta är svårt, men om man hela tiden testar den där gränsen så slutar det med att du kan säga ifrån med en gång, nästa gång någon fäller en elak kommentar. Man blir starkare helt enkelt.


Jag kände själv att detta är något jag verkligen ska försöka göra, jag hatar när jag låter någon annan person påverka mig så mycket på ett negativt sätt. Dags att sluta med det!

Ha en fin söndag,
Kram Julia!

Källa: Cosmopolitan Nr 2 Februari.
Sida: 79.

1 kommentar: