Leta i den här bloggen

måndag 31 januari 2011

En inspirerande människa

Hej!
Jag tänkte berätta lite om en person som jag finner inspirerande. Jag tycker det är viktigt att få inspiration och ha förebilder, så jag kanske kommer lägga upp liknande inlägg. Men nu skall jag skriva om:
Mrs Murphy. Även kallad Malin Ehlin!
länk.



Jag hittade henne i en Elle-tidning och jag önskar att jag kunde ha med mig henne i en liten låda överallt för att kunna plocka fram henne när jag känner mig lite nere.
En oerhört stark kvinna som klarade sig genom livskrisen med läppstift, som hon uttrycker det. När det var som svårast så klädde hon upp sig ordentligt, bar avancerade håruppsättningar, snygga klänningar, strumpebandshållare, alltid höga klackar och ett rött läppstift. En fasad kanske många tycker, men hon hittade sin inre styrka genom en ”piffig yta”.



Mrs Murphy är uppvuxen på landet där man absolut inte får sticka ut eller tro att man är något. Hon hade högsta betyg i allt när hon slutade skolan, höga krav på sig själv och anorexia.
Naturligtvis hittade hon Mr Right, och hon kunde vara sig själv. Allt var så perfekt.
Men en dag lämnade han henne, utan förklaring.
Hon trodde att hennes liv hade gått för bra och nu fick hon sitt straff.
Hon tappade fotfästet totalt, berättar hon, hennes trygghet försvann ur hennes liv.
Hon tillbringade sin födelsedag i badkaret med två flaskor champagne och skadade sig själv.

Men det vände.
”Om det skulle gå åt fanders, då skulle det åtminstone göra det med stil!”
Mrs Murphy började klä sig i svandunstofflor, florhattar och vackra negligéer.

”Så en kväll när jag satt där upprisslad framför brasan med min kvällsmartini kom jag till klarhet. Vem var det egentligen som sa att jag inte dög? Att jag inte var något att ha? Och vem fan var det egentligen som hittade på jantelagen. Den borde ha ett kok stryk!”

Malin Ehlin är idag en grafisk formgivare och illustratör.
Hon äger ett framgångsrikt företag som heter just Mrs. Murphy
länk till bild


Hon började välja glädje framför självdestruktivitet, hon var stolt över sina framgångar och hon kände sig värd att älska. 

Hela artikeln finns att läsa i Elletidningen, Nr 1 2011.


Jag bara log och skrattade när jag läste artikeln, vilken otroligt härlig människa!

Jag förespråkar inte att man skall spackla sig vacker för att nå lycka. Jag ville bara dela med mig om en människas livskris, hur hon tog ur sig det och ni kan bli inspirerande. Ni kanske kan hitta er styrka på ert eget vis och hämta kraft därifrån och bli den människan ni alltid velat vara!





"...And trust me darling, det är mycket roligare att köpa toapapper i högklackat".
http://www.mrsmurphy.se/

Ha en skön dag!
Kram Julia.

4 kommentarer: