Leta i den här bloggen

fredag 17 december 2010

Stilanalys 2 - felklädd

Hej!
Jag och Sandra är varandras motsatser, så vi tänkte att det vore lite intressant för er att verkligen se skillnaden. Så här kommer det en stilanalys på mig, Julia, som jag gjorde i 2:an.
Här på den charmerande bilden ser ni mig, helt felkädd




Ansiktet&Axlar


Här kan ni se att mitt ansikte är väldigt, väldigt fyrkantigt och min hals är kort och bred. Idealet, det man strävar efter hos ansikten, är den ovala ansiktsformen.
Fel: Mitt ansikte blir ännu mer kantigt när jag använder en t-shirt, eftersom halsringningen sitter så nära min hals så breddar det och kortar det den ännu mer. Ärmarna slutar på ett sådant sätt som ger ett bredare intryck till mina axlar.
Rätt: En djupare urringning hade gett ett mjukt intryck åt hals, ansikte och axlar. Det hade gett illusionen av att ansiktet och halsen blir längre och slankare.

Bra kläder: V-ringat, U-ringat. Linnen. Långärmat. En t-shirt med diagonalt skurna ärmar och bra urringning. Långa örhängen och halsband som drar ner blicken och förlänger.
Dåliga kläder: Tighta T-shirtar runt hals och armar, polotröjor, halsband som sitter åt runt halsen, breda örhängen.

Överkropp
Som vi ser på helkroppsbilden så är min midja insvängd, har raka höfter och kort överkropp i förhållande till underkroppen.

Fel: Eftersom jag har en t-shirt som är kort och slutar precis där min överkropp slutar, så ger det ett intryck av kortare överkropp. Helfärgade jeans/byxor förlänger min ben ännu mer. Jag får inte använda bälte som sitter vid mina höfter, detta breddar dem ännu mer.
Rätt: Jag skall använda längre överdelar för att förlänga. Jag skall använda figursydda kläder eller bälte i midjan för att framhäva mina former på bästa sätt. Bra att använda lite mörkare kläder på överkroppen då det ger ett slankare intryck.





Bra kläder: Långa överdelar, mörka överdelar, bälten som sitter i midjan, diagonala mönster på överdelar

Dåliga kläder: Randiga överdelar, korta överdelar, ljusa överdelar, bälten som sitter på höften.

Underkropp
 Jag har långa ben, för långa i förhållande till min överkropp.
Fel: Jag skall inte ha hög midja på byxor och kjolar. Jag skall också helst undvika byxor/jeans/kjolar med en färg, utan mönster, som slutar vid anklarna.
Rätt: Ett par jeans eller en kjol som slutar vid slutet av höfterna och något på underdelen som har något som drar blicken till sig; mönstrade leggins eller blåjeans med lackdetaljer på till exempel.

Bra kläder: Jeans som är uppvikta eller slutar ovanför anklarna. Underdelar som har mönster eller detaljer på mig.
Dåliga kläder: Höga kjolar/jeans/byxor, helfärgade underdelar, långa underdelar.



Här har ni fått lite tips, jag återkommer med en bild då jag är "rätt" klädd. Det kan dock bli inte förens på söndag, men håll ut!:)
Kram Julia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar