Leta i den här bloggen

fredag 10 december 2010

Stilanalys - Felklädd


Ansiktet:
Jag har ett ovalformat ansikte.

Halsen: Jag har en lång och åt de smala hållet.

+Till den sortens hals så kan man bära upp U-formade halsband som då breddar och inte förlänger.

- Gällande smycken så ska längre örhängen som hänger vid halsen undvikas eftersom de förlänger mer.

- Sedan något man kan tänka på är att har man en lång och smal hals framhävs det mer om man har uppsatt hår.
+ Så genom att ha utsläppt gör det att man inte lägger lika mycket uppmärksamheten på halsen utan mer åt håret eller ansiktet.  



Axlar:
På bilden syns tydligt att jag har som en flaskas form till axlar. De sluttar neråt.

- Genom att ha den tröjan med den stora urringningen gör att det ser ännu värre ut, sedan att linjerna vid axlarna följer armarna ner gör så att de ser ut som dem hänger mer. Hållningen blir sluttande och hängig. Då kan man ju tro att V-ringat är de rätta att ha på sig men då måste man tänka på vad man vill framhäva för att eftersom jag har en rätt lång hals med något V-ringat förlänger det den ännu mer. Men på andra sidan får det mig att ha en bättre hållning.

+ Så något med mindre U-ringad form hade vart mer passande.



Midja: Jag har en mjuk midja så kallade kurvor.

Bilden: På bilden ser man inte ens att jag har någon midja eller höfter det på grund utav tröjan är så stor. Ränderna på de vågräta hållet är inte heller speciellt smickrande egentligen. Men till min kroppsform skulle ja inte heller rekommendera något figursytt. Sedan så beror de ju helt klart på vad man är för person vissa kan tycka det är fint att framhäva sin kurviga kropp och då är det perfekt med figursytt men vad som passat bäst på mig personligen så hade vart något som inte sitter åt på de kurviga ställena och jag ska inte heller bära en alldeles för stor tröja, detta för att det kan få motsatt effekt att ja istället kan se större ut än vad jag egentligen är. Vad jag själv skulle ta på mig anpassat efter min kropp skulle vara något som sitter åt precis under bröstet. Detta kan man använda ett skärp till om inte plagget är redan utformat på de viset. Men med skärpets hjälp kan man använda ännu fler kläder. När jag sätter skärpet där så läggs blickarna på skärpet och upp åt oftast. 


Höfter:
Jag har mjuka höfter.

Så en topp eller ett linne som slutar på höfterna är inte det bästa om man vill dölja dem. Så genom att välja ett längre ex. Linne gör att blickarna inte stannar vid höfterna. Men man bär ju  oftast inte ett tajt linne när man har mjuka höfter utan har det som grundplagg under något annat och det hade då kunnat vara en längre skjorta eller en klänning som slutar nedanför rumpan som kortast och inte längre än till ovanför knäna som längst.

Längd på över och underkropp:Bilden: På bilden så ser det ut som att jag har längre överkropp men kortare ben. Detta till stor del för kortet råkas ta lite upp ifrån. Men tanken är med de hela att byxorna är i en ljus färg det betyder att de breddar. Även fast byxorna är breda i sig. Något annat jag har tänkt på är att när byxorna är uppvikta på de viset förkortar det benen ännu mer. Det gör att det delas upp innan benen egentligen tar slut.

”Sanningen”
Jag har både en kort över och underkropp. Själv kallar det  att jag är ihop tryckt. Men det är en rätt bra kropp att jobba med. Ett exempel är att göra så benen ser längre ut. Det kan man göra genom att använda sig utav färger som går i samma nyanser. Så det inte blir någon helt annan färg för det delar av och breddar ut de partiet. Det finns helt enkelt mycket och många sätt att jobba med så man kan visa upp sin kropps bästa form.

Så en tanke för passande outfit för min kroppsform skulle vara en hög svart kjol med någon passande färg över. För min del skulle det nog passa fint med en mörkare blå. Detta på grund utav jag har blå ögon så med hjälp av färgen från plagget framhävs mina ögon. Det får också blickarna uppåt från de delar man vill dölja men man får då se till att man väljer rätt sorts tyg på kjolen så att den inte stramar åt och framhäver delar man vill dölja.
Sedan så funkar svart = förminskande effekten väldigt bra på mig. Bär ofta svart.
Men något inslag av någon färg som piffar upp det lite. 
Angående längden på kjolar och klänningar så ska de gå till precis ovanför knäna som längst, sedan så funkar korta kjolar med men inte alla som gillar det.
 Så om de slutar vid mitten av låret ungefär är något som är passande för denna typen av kroppstyp. Det får då en kort persons ben att se längre ut. Ner till då får man tänka på att man har kalla färger på exempel strumpbyxor och inte varma för de förstorar ens ben.
- Så lack leggings i guld eller vit skulle vara det värsta jag skulle ta på mig!

3 kommentarer: