Leta i den här bloggen

tisdag 8 februari 2011

Bästäm din egen Framtid!

Igår på en av våra lektioner kom en SYO in och informerade oss om vad vi har för möjligheter angående vår framtid. Något som var väldigt intressant och inspirerande. Så efteråt blev det något som jag tänkte dela med mig av till er! :)


”En levande varelse har förmågan att forma sin framtid och att bestämma sitt öde”

Det ovan inom citat tecknena använde han sig av och ville få oss att också förstå! Man har faktiskt förmågan att påverka sitt eget liv och hur det kommer att se ut. Det genom sina val man gör! 

Är man osäker på vad man vill längre fram i livet? 
Ung som gammal, kvinna som man.
Så är detta ett tips här under. Ta en dag du sätter endast dig själv i centrum!


Dagen kallas: Framtidsdag

Så exempelvis vid klockan 10.00 ät Frukost
Efter det så ta fram ett block och penna och papper skriv ner:
Vad tycker jag är roligt?  - Skriv då ner 10 saker du tycker är rolig.
Vad är jag bra på? - Skriv då ner 20 saker som du själv är bra på. Oroa dig inte finns massa -Tänk efter!
Vilka kan hjälpa/lyfta mig?  - Få dig framåt när du själv får stopp?

11.00 -11.30
Vad hindrar mig? - skriv ner vad som hindrar dig här i livet till att göra, bli eller umgås med den/det du vill!
Vad mår jag dåligt av? - Skriv ner vad som tar ner ditt humör.
Att andra röker i min närhet.
Vilka tar min energi? - Människor i din närhet vilka tar din energi och gör dig trött?

12.30 Ät en God Lunch + en vän eller flera vänner
Gå på en Promenad med den/dem - prata om dig själv, det är okej! Det för att det är faktiskt din dag. Om dina vänner pratar om sig själva är också det tillåtet.
Vad händer sedan - drömmar - planer?  - När promenaden är avslutat tar du återigen fram blocket och pennan och skriver nu ner vad för planer du har?

Final - Eftermiddag/kväll = Bjud in någon du gillar och laga mat.
Om ni bestämt att ni som ett kompis gäng har haft var sin framtidsdag så kan ni som haft det träffas och jämföra vad ni kommit fram till och dela med sig av detta under kvällens middag.

Här är några viktiga punkter jag tycker man borde bära med sig!
* Börjar med dig själv.
* Blicka framåt - peppa sig själv.
* Låt dina vänner också få ha sina framtidsdagar.
* Genom att ge får man också!

/Sandra

Jag frågade även efter lektionen om jag fick använda detta i bloggen.

Det gick alldeles utmärk. Han blev bara glad att jag var intresserad av att sprida det vidare! 
Föreläsare: Ingo Alander

1 kommentar:

  1. detta verkar vara en jävligt bra blogg!! :D gillar det jag har läst hittils :)

    SvaraRadera